Succes med SEO


Hos Musisk Oplysningsforbund (MOF) i Esbjerg har skoleleder Poul la Cour brugt det seneste år på at dykke ned i arbejdet med søgemaskineoptimering (SEO). Det har været en succesfuld indsats.

Af Kasper Elkjær, kommunikationskonsulent i Fora – Artiklen blev bragt første gang i Fora Magasinet #1 2024

“Jeg spiller ikke spil, lægger kabale eller sådan noget. Jeg bruger min tid på SEO,” griner Poul la Cour. Søgemaskineoptimering handler om at gøre det lettere for søgemaskiner som Google at finde ens hjemmeside. Google forsøger nemlig at vise folk de mest relevante resultater, ud fra det de søger efter. Og ved at gøre det lettere for Google at se at ens hjemmeside som relevant, kan man sørge for at den kommer højere op på listen over søgeresultater, når folk sidder og søger på internettet. Målet er at få flere til at opdage og besøge ens hjemmeside, så de ender med at blive kursister eller medlemmer.

Hvis en person søger efter sangundervisning i Esbjerg, så er det Poul la Cours mål at MOF Esbjergs hjemmeside, er det første resultat, der dukker op. Og dermed øges sandsynligheden for at vedkommende vælger at booke et kursus hos MOF Esbjerg i stedet for hos én af konkurrenterne.

EN TILFÆLDIG BEGYNDELSE
Poul la Cour har været skoleleder i Musisk Oplysningsforbund Esbjerg siden 2011 og har før brugt JydskeVestkysten og Esbjerg Ugeavis til at annoncere i, men for et års tid siden blev han opmærksom på andre måder at markedsføre skolen. JydskeVestkysten rakte ud til Poul med et tilbud om en SEO-gennemgang: “På det tidspunkt vidste jeg ikke, hvad SEO var. Men i og med, at det var gratis, kunne der ikke ske noget ved at tage ned og se, hvad det var. Og det var altså det der Search Engine Optimization, det handlede om.”

“DET ER JO IKKE OPTIMALT”
Til gennemgangen fik Poul vist, at MOF Esbjergs hjemmeside lå helt nede som nummer 97 i søgeresultatet, hvis der blev søgt efter ’klaverundervisning i Esbjerg.’ Og resultaterne var ikke meget anderledes for flere af aftenskolens andre undervisningssider. Og “det er jo ikke optimalt” som Poul konstaterer. Slet ikke, når medarbejderen fra JydskeVestkysten samtidig fortæller Poul, at mellem 70% og 90% klikker ind på det øverste resultat, mens kun fem procent klikker på det næstøverste osv.: “Så kunne jeg godt regne ud, hvor meget der var til nummer 97,” forklarer Poul.

Meningen med hele gennemgangen var, selvfølgelig, at Poul endte med at få tilbudt, at JydskeVestkysten kunne flytte MOF Esbjergs hjemmeside op øverst i søgeresultaterne for et firecifret beløb om måneden: “Det synes jeg ikke lige, at jeg ville ofre på det. Det jeg gjorde i stedet var, at jeg gik hjem og tog en gratis prøveperiode i det samme program, de brugte. Det hjalp mig til hele tiden at fortælle, hvad jeg skulle gøre, hvor der manglede noget, eller at der skulle være mere tekst på forsiden. På den måde kom jeg hele tiden en lille smule højere op,” fortæller Poul.

Poul La Cour brugte noget tid på at få SEO op at køre, men herefter har det ikke krævet meget – og der er resultater at hente!

ET TIDSKRÆVENDE ARBEJDE
Prøveperioden udløb selvfølgelig, men Poul var blevet bidt af arbejdet med SEO: “Jeg begyndte selv at søge på Google efter de ting, jeg ville have, og så så jeg, hvor jeg lå henne i resultaterne. Og så prøvede jeg at gå ind i SPN og lave nogle andre nøgleord, gøre nogle andre ting og få nogle flere billeder på. Og så kunne jeg se, at det sådan stille og roligt rykkede opad i søgeresultaterne.”

Udfordringen med SEO er, at Google først registrerer de ændringer man laver, og dermed tilpasser sine resultater, efter en kort periode. Det kan typisk være en uge eller to. Derfor kan man ikke se effekten af sit arbejde med det samme, men over uger og måneder. I ventetiden lå Poul dog ikke på den lade side: “For eksempel fandt jeg ud af, at når jeg søgte på aftenskole, kom vi slet ikke frem. Fordi jeg havde egentlig ikke fået skrevet nogen steder på hjemmesiden, at vi er en aftenskole. Men der kunne godt være nogen, der gerne ville gå på aftenskole og spille klaver, for eksempel. Så derfor fik jeg sat ordet ’aftenskole’ ind nogle steder, så vi kommer frem når man søger efter det også.”

TID DER ER GODT GIVET UD
Den første indsats med SEO-arbejde, er den der fyldte mest. At lære hvordan ting hænger sammen, og at gennemgå alle undervisningssiderne, som man gerne vil have op i søgeresultaterne. Men når først forståelsen er på plads og det grundlæggende arbejde er udført, kræver SEO ikke meget – og der er resultater at hente. Det er i hvert fald Pouls erfaring: “Jeg synes, at man kan mærke, at der er kommet mere gang i søgningerne efter hjemmesiden. At der er nogen, der finder os den vej. Der er selvfølgelig også mange andre, der finder os, fordi de har hørt om vores undervisning et andet sted. Men jeg tror, at det er en super god ting at ligge godt på Google. Og, altså – det er ikke noget, jeg har brugt ret meget tid på de sidste flere måneder. Og MOF Esbjerg er stadig det første resultat man ser i langt de fleste søgninger,” slutter han. ■

SEO I SPN
Hver side har et tilhørende faneblad kaldet Metaoplysninger. Her er tre felter, som man bruger til at søgemaskineoptimere siden i sammenhæng med det indhold, der er på siden:
• Titelbeskrivelse – behøves ikke at blive udfyldt, da sidens titel automatisk bliver brugt af Google. Vises som titlen på siden i søgeresultater.
• Nøgleord – her skrives nøgleord (der også kaldes keywords eller søgeord) som er relevante ift. siden. Et relevant søgeord vil stemme overens med det, som potentielle kursister vil skrive, når de søger på Google. Samtidig skal det samme stå et sted i indholdet på siden. Hvert søgeord adskilles af komma, så der f.eks. står: guitar, undervisning, begynder, aftenskole, Esbjerg,
• Beskrivelse – den korte tekst, der står under titlen i søgeresultater. Den skal beskrive hvad man finder på siden, gerne med nogle af de søgeord man har valgt. Teksten bør maks. være på 120 anslag, da der ikke kan vises mere i Googles søgeresultater på mobiltelefoner.

SÅDAN KOMMER DU IGANG
Foras sekretariat er altid klar med hjælp og vejledning. Men er man selv frisk på at give sig i kast med SEO, kan man gøre følgende:
• Åbn browseren på computer eller mobil i ’Inkognito’/privattilstand. Lav en relevant søgning efter aktiviteter, I udbyder, f.eks. “Guitarundervisning i Esbjerg.” Se hvor jeres hjemmeside dukker op, læs hvad der står i de øverste resultater og bemærk forskellene mellem hvad der står dér og under jeres hjemmeside. Google fremhæver ofte de relevante nøgleord i teksten med fed skrift.
• Opdater først metaoplysningerne på foreningens forside. Sæt nogle nøgleord ind, der passer på hvem I er, og hvad I laver, og brug lidt tid på at skrive en god beskrivelse. Husk at flette nogle af nøgleordene ind. Det kunne være hvad I er, en ’aftenskole’ f.eks., og hvad I tilbyder, som yoga, trædrejning, vævning osv.
• Med udgangspunkt i den korte beskrivelse, skriv så en mere fyldig beskrivelse af hvem I er, og hvad I tilbyder, som skal stå i indholdet på jeres forside. Det er vigtigt, at man ikke bare kopierer den korte beskrivelse, men bruger den samme tilgang med at flette nøgleord ind, samtidig med at teksten er skrevet, så et potentielt medlem eller en kursist får lyst til at deltage i jeres aktiviteter.
• Gør derefter det samme på de kursus og aktivitets-sider, hvor I ønsker at få flere deltagere. Det er her man potentielt kan få mest ud af arbejdet, i modsætning til de aktiviteter som måske allerede er fuldt belagte.
• Lav så søgningerne igen i de følgende uger og måneder, se hvor jeres hjemmeside er landet i søgeresultaterne, undersøg de øverste resultater for inspiration, tilpas metaoplysningerne på siderne og gentag processen.