9 råd til god kommunikation


På årets skoleledertræf gav kommunikationsbureauet SIVIL 9 bud på, hvordan I kan skærpe jeres kommunikation og øge jeres forenings synlighed.

Der var fuld fart over feltet, da 25 skoleledere forrige weekend var samlet til en dag om kommunikation og synlighed med kommunikationsbureauet SIVIL ved roret. Der blev ikke spildt meget tid på lange teoretiske udredninger om kommunikationens væsen. Derimod blev ærmerne smøget op, og deltagerne arbejdede koncentreret med de mange konkrete redskaber, der alle kan hjælpe til at få en skarpere kommunikation og øget synlighed. Øvelserne byggede på disse 9 råd til god kommunikation:

  1. Arbejd med målgrupper og tænk over, hvilke segmenter, I vil sælge jeres forskellige kurser til. Se Minerva-modellen her
  2. Hvad er det unikke ved jer? Hvad er jeres Unique Selling Point (USP)? Beskriv hvad der adskiller jeres forening fra alle andre. Hvad er det gode, det særlige ved jer? Find evt. inspiration i Foras kernefortælling.
  3. Kig kritisk på jeres markedsføringskanaler – også i forhold til de målgrupper I vil ramme.
  4. Lad Facebook være jeres primære sociale medie, hvis I primært arbejder med målgrupper over 30 år. Se gode råd til Facebook på Foras intranet.
  5. Lav opslag kontinuerligt, fx 1 gang om ugen. Lav en indholdsplan for en måned. Det hjælper med systematikken. Se eks. på indholdsplan på Foras intranet.
  6. Gør jeres forening og jeres aktiviteter levende. Det kan I gøre, ved at vise gennem ord og billeder hvem I er som mennesker, frem for kun at vise de ting I laver.
  7. Brug video. Lav video af menneskerne bag, fx månedsnyt fra skolederen, film undervisning og underviseren fra kurserne, lav en lille video med loyale kursister.
  8. Gør jeres loyale kursister og medlemmer – jeres såkaldte ”true believers” - til ambassadører for jeres forening. Bed dem om at sprede det gode budskab.
  9. Opbyg gode relationer og ambassadører blandt dem med indflydelse lokalt og kommunalt.

 

I den kommende tid sætter vi fokus på, hvordan I helt konkret kan omsætte disse råd til handling. Hold øje med vores nyhedsbrev.

 

Hvem er SIVIL?

SIVIL er Danmarks første socialøkonomiske kommunikationsbureau, der fortrinsvis arbejder med foreninger og organisationer med et socialt og/eller bæredygtigt sigte.


VIL DU VIDE MERE:

Souschef og udviklingskonsulent

Marlene Berth Nielsen
E-mail: marlene@fora.dk
Direkte telefon: 36 93 26 27