Registrering af arbejdstid

Loven er en sikring af overholdelse af krav i arbejdsmiljøloven og arbejdstidsloven blandt andet om maksimalt 48 timers arbejde på en uge, samt overholdelse af reglen om 11 timers hvile pr. døgn. Og selv om det overhovedet ikke er relevant for vores undervisere i aftenskoler, foreninger og daghøjskoler, er der desværre ikke i øjeblikket nogen fritagelsesmuligheder.

Foras anbefaling er at holde det så simpelt som muligt og vælge en løsning, der passer bedst til jeres forhold. Der er ingen tvivl om, at det er en ekstra administrativ byrde for både skoleledere og undervisere. Derfor arbejder vi sammen med de andre oplysningsforbund, om at lave en let løsning i Undervisernet, ligesom vi i fællesskab gør en politisk indsats for at blive fritaget.

Hvordan kan vi registrere arbejdstiden?

Der er frit valg i forhold til, hvordan man som arbejdsgiver vælger, at ansatte skal registrere deres tid, men man har ansvar for at sikre, at det system man vælger er objektivt, pålideligt og tilgængeligt. Herudover er der nogle grundregler:

  • Der er kun krav om, at det er den samlede arbejdstid der registreres. Ingen krav om komme- og gå-tider, pauser, forberedelse osv.
  • Man kan nøjes med at registrere afvigelser i forhold til den daglige arbejdstid. Dette kan være interessant, hvis jeres undervisere fortrinsvis bruger deres forberedelsestid i tæt tilknytning til undervisningen og på samme dag. Så kan I bruge et system, der forud registrerer antal lektioner på de givne dage og omregner til arbejdstimer. Her skal underviseren så blot godkende eller rette til om nødvendigt.
  • Registreringerne skal være tilgængelige for både undervisere og skoleledere.
  • Registreringerne skal opbevares i fem år.

I forhold til disse regler har vi udviklet tre metoder, som I kan vælge imellem. Husk – I er velkomne til at gøre det på jeres helt egen måde.

  1. Et Excel-ark, samt vejledning til hvordan data trækkes ud fra ASA og føres over i et regneark, som dermed bliver fyldt ud på forhånd, og hvor underviseren kan nøjes med at godkende eller rette oplysningerne til. (OBS. Dette bliver lagt på siden til august).
  2. Excel-ark for 2024 og 2025 med en ”blank” kalender til undervisere, der så selv kan udfylde antal lektioner og rette forberedelsestiden til om nødvendigt.
  3. Et basisskema, som kan bruges af alle uanset funktion i aftenskolen, og hvor man blot på de pågældende datoer kan udfylde sin samlede arbejdstid.

Beskriv proceduren i en medarbejderhåndbog eller lignende

Uanset hvordan I griber opgaven an, anbefaler Fora, at I laver en lille beskrivelse af jeres procedure i en medarbejderhåndbog, personalehåndbog eller lignende. Hvis ikke I har en sådan, kan I sende beskrivelsen ud til underviserne sammen med de øvrige ting, I sender dem i forbindelse med deres ansættelse, for eksempel deres ansættelseskontrakt.

Endelig medsender vi et forslag til et brev, som I kan medsende til jeres undervisere, når I vil orientere dem om det nye system.

Regneark og guides:

Registrering af arbejdstid for undervisere i aftenskolen 2024

Registrering af arbejdstid for undervisere i aftenskolen 2025

Basis skema til registrering af arbejdstid

Forslag til tekst til brev fra skoleleder til underviser

Forslag til tekst til medarbejderhåndbog