Forretningsorden
Forretningsordenen er bestyrelsens egne spilleregler og kan ændres af bestyrelsen.
Forretningsordenen kan/bør mindst indeholde disse punkter:
Bestyrelsens konstituering
Bestyrelsen konstituerer sig på første bestyrelsesmøde efter generalforsamlingen: Der vælges formand, næstformand og sekretær samt evt. kasserer og skoleleder. Samtidig nedsættes eventuelle faste udvalg.
Møder
I bør tage stilling til, hvor tit bestyrelsen skal mødes. Omkring fire bestyrelsesmøder om året plejer at være et passende antal, men omvendt skal det afvejes imod hvor meget der rent faktisk skal behandles på et møde, og hvor lang tid, møderne skal tage. Der føres beslutningsreferat over bestyrelsesmøderne. Referatet udsendes til bestyrelsen senest to uger efter mødet.
Indkaldelse
Det er som hovedregel formanden, der indkalder til bestyrelsesmøderne. Hvis formanden er forhindret kan næstformanden indkalde.
Møderne bør indkaldes med udsendelse af dagsorden mindst 8 dage før afholdelsen.
Mødeledelse
Formanden leder normalt møderne. Men en anden kan også vælges. Det kan være fornuftigt at vælge en person, der kan holde diskussionerne korte og relevante.
Afstemninger
Afstemninger afgøres ved almindeligt flertal. Ved stemmelighed er formandens stemme udslagsgivende. Der kan normalt kun træffes beslutning om sager, der er optaget på dagsordenen. Bestyrelsen er beslutningsdygtig, når mindst halvdelen af bestyrelsesmedlemmerne er til stede.
Udvalg
Bestyrelsen kan nedsætte udvalg til særlige opgaver. Der kan nedsættes faste udvalg i forbindelse med konstitueringen, som fungerer indtil næste konstituering. Der kan også nedsættes ad hoc-udvalg til løsning af enkeltopgaver, udvalg som opløses igen, når opgaven er løst. Alt efter foreningens virksomhed kan der være behov for udvalg vedrørende kurser, medlemsaktiviteter, medlemsblad og hjemmeside m.v.
Udvalgene arbejder efter et fastsat kommissorium og står i alle sammenhænge til ansvar for bestyrelsen.