Aftenskolerne under pres fra gratis tilbud


Aftenskoler oplever i stigende grad konkurrence fra biblioteker og kommunale aktiviteter, som er gratis – eller næsten gratis. Men hvordan påvirker disse aktiviteter aftenskolernes mulighed for at tiltrække kursister?

Af Rikke Vium Madsen, udviklingskonsulent i Fora – Artiklen blev bragt første gang i Fora Magasinet #4 2024

Flere kommuner har i dag aktivitetscentre med fag, der ligner aftenskolens kurser, for eksempel bevægelses og kreafag. Forskellen er bare, at kommunerne kan tilbyde deres aktiviteter til en meget lav deltagerbetaling. For aftenskolerne er det desværre en tilbagevendende udfordring, at de skal konkurrere med kommunerne og bibliotekerne. Hvad betyder det egentlig for aftenskolerne? Fora Magasinet har lavet en rundspørge blandt skoleledere for at belyse, hvem aftenskolerne oplever som de største konkurrenter, hvad der presser forretningsdelen mest, og hvordan de håndterer konkurrencen lokalt.

AFTENSKOLERNE ER KONKOLLEGAER
Når skoleledere bliver spurgt, hvem der er deres største konkurrenter, er svaret præget af en samarbejdsorienteret holdning til de øvrige aftenskoler i kommunen. Mange aftenskoler ser ikke hinanden som direkte konkurrenter, da hver skole i mange tilfælde har sin egen niche, målgruppe og lokalområde. Ofte har man også som aften skoler brug for at stå sammen, for eksempel i forhold til rammebetingelserne. Det begreb, der oftest bruges om de andre aftenskoler, er konkollegaer. På de områder, hvor der er direkte konkurrence, ses det overvejende som en sund konkurrence, der gavner alle aktører.

PRES FRA BIBLIOTEKER OG KOMMUNALE TILBUD
Den største konkurrence kommer i stedet fra de tilbud, som biblioteker og kommuner udbyder. Aftenskolerne kan simpelthen ikke konkurrere med den lave eller slet ikke eksisterende deltagerbetaling, særligt i en tid med kommunale besparelser, der nødvendigvis må føre til øget deltagerbetaling i aftenskolerne.

Flere aftenskoler melder om faldende tilslutning til deres hold, i takt med at bibliotekernes og kommunernes tilbud bliver mere prismæssigt attraktive. Konsekvensen er, at kurser må aflyses, hvis der ikke er nok tilmeldte, og at værdien af aftenskolernes traditionelle folkeoplysning – med fokus på fællesskab, læring og aktivt medborgerskab – kan blive devalueret.

Udfordringerne for aftenskolerne handler dog ikke kun om at tiltrække kursister. Aftenskolerne oplever også konkurrence om underviserne, da underviserkompetencerne er efterspurgt af flere aktører. Derudover tager de mange administrative krav tid fra udviklingsarbejdet, hvilket gør det sværere at tilpasse sig den ændrede konkurrencesituation.

HVAD KAN AFTENSKOLERNE SELV GØRE?
Flere skoleledere anbefaler at rejse konkurrencesituationen i det lokale folkeoplysningsudvalg. Gennem et stærkt samarbejde mellem kommunens aftenskoler og Kultur og Fritidsforvaltningen har man for eksempel i Assens Kommune ændret tilskudsreglerne, så kurser med få tilmeldte kan få større tilskud. Det har gjort det muligt at fastholde flere kurser i nærområdet, så deltagerne ikke behøver at tage til nabokommunerne – til gavn for både miljøet, det lokale fællesskab og endelig også beløbet til mellemkommunal refusion.

Trods konkurrencesituationen peges der også på potentialer for samarbejder, særligt med de lokale biblioteker. Bibliotekerne kan fungere som en “appetitvækker” for folk, der senere vil tage et mere dybdegående kursus på aftenskolen. Aftenskoler og biblioteker har forskellige rammer og formål, men ved at koordinere tilbuddene kan de tilsammen skabe en bredere vifte af aktiviteter, der styrker lokalsamfundet.

Et tæt samarbejde kan også sikre bedre lokal koordinering, så der også i fremtiden er plads til alle tre aktører. Hvis aftenskoler oplever, at et bibliotek tilbyder lignende aktiviteter, kan det være gavnligt at tage dialogen og søge et samarbejde. Lokale folkeoplysningsudvalg eller aftenskolesamråd er oplagte fora for denne type drøftelser, hvor man sammen med de øvrige aftenskoler kan finde løsninger, der sikrer en mangfoldighed af tilbud i lokalsamfundet. ■

HVORDAN IMØDEGÅR MAN KONKURRENCESITUATIONEN LOKALT?
Vi vil meget gerne høre om jeres erfaringer med emnet. Del dem ved at skrive til Foras udviklingskonsulent Rikke på rikke@fora.dk