Velkommen her


Det er en kunst at tage godt imod nye. Vi har talt med 12 foreninger om, hvordan de griber opgaven an, og sammenfattet deres fif i syv gode råd.

  1. Se den nye i øjnene, giv hånd, hils ved navn
    Anerkend deres tilstedeværelse. Det er simpelt, gratis og det gavner både det sociale samvær og foreningen. Den eneste udfordring er at gøre det til en god vane.

  2. Sig det højt: ”Velkommen her!”
    Det er måske indlysende for dig, at de nye er velkomne. Men for at rydde al tvivl af vejen, kunne man jo sige det højt, og se hvad der sker.

  3. ”Du kan sidde her”
    Hvis I har faste pladser, så hjælp de nye med at finde en ledig plads. Ved at hjælpe de nye til rette, undgår I at de oplever, at blive smidt væk fra en plads.

  4. Sæt dig hos de nye, hvis de sidder alene 
    Det kan være fristende at sætte sig hos sine gode venner, eller dem man aldrig keder sig med, men det kan lade nye i stikken. Og det kan jo være, at den nye netop er en god ven eller en spasmager, du bare ikke kender endnu.

  5. Forsøg at inkludere den nye i samtalen 
    Hvis de nye (eller generte) ikke selv byder ind i samtalen, kan du inkludere dem ved at spørge, hvad deres erfaring er med X, eller hvad de egentlig mener om Y.

  6. Brug aktiviteten som samtalestarter 
    Hvad brygger du på der? Hvad er det for et stykke træ? Har du kniplet/dyrket yoga/lavet thaimad/læst Kierkegaard før? Som mange af jer allerede ved, kan det være lettere at starte en samtale om det, man mødes om, end at gå lige i kødet på de store spørgsmål i livet. Prøv det af, hvis du ikke lige ved, hvad du ellers skal spørge om.

  7. Giv den nye en venlig hjælper 
    I flere af foreningerne får enten underviseren eller en af de faste kursister til opgave, at være ekstra opmærksomme på hjælpe den nye godt i gang med både de praktiske og sociale aspekter af at deltage på et hold. Så er man sikker på, at mindst én står den nye bi.

Ved at blive gode til at tage imod nye, øger I chancen for, at nye kursister bliver faste kursister. Chancen for, at de anbefaler jeres forening til vennerne og familien, bliver større. Og chancen for at få engagerede kursister, der på sigt vil lægge et frivilligt arbejde, vokser også. Der er alt at vinde og intet at tabe. I Foras kernefortælling står der, at "(du) kan kende os på, at vi vil dig noget." Lad os vise nytilkomne kursister og medlemmer, at vi vil dem noget.

 

Artiklen er baseret på samtaler med foreningerne: Køng Sogns Husflidsforening, Nykøbing F Aftenskoler, Visborg Husflidsforening, Rebild Husflid, Ullerslev Husflidsforening, Kerteminde Husflid, ÆOF / Ældresagen i Aarhus, Juelsminde Husflid, Nørre Snede og Omegns Husflidsforening, Nyborg Husflidsskole, Fora Hvidovre og Midtfyns Husflid 


VIL DU VIDE MERE:

Projektmedarbejder

Laura Nielsen
email: laura@fora.dk
direkte telefon: 36 93 26 22