"Vi kunne ikke have gjort det hver for sig"


I 2017 strikkede to selvstændige erhvervsdrivende og et oplysningsforbund i fællesskab festivalen ”Fiberfryd” sammen. Festivalen byder på alt fra strik, hækling og broderi til yoga og fællessang. Men hvordan gik det til, at Fiberfryd blev et fælles projekt for to parter, som lige så godt kunne have været konkurrenter? Den historie fortalte Birgitte Sand Munk os på Fleksibel Workshopdag 2019.

”Strik og garn betød mere for mig, end jeg egentlig troede”

For tre år siden valgte Birgitte Sand Munk at forlade sit job og kaste sig ud i en tilværelse som selvstændig. Hun ville bruge 80% af sin tid på konsulentopgaver, og dedikere de resterende 20% til strik. ”Strik og garn betød mere for mig, end jeg egentlig troede,” fortalte Birgitte på workshopdagen. ”Min dag startede med mine masker, en kop kaffe og stilhed. Det var mit meditative rum inden jeg gik på arbejde. I min strikkeklub opdagede jeg, hvad der skete mellem os, når vi havde strikketøjet i hænderne. Pauserne var helt ok. Der var tid til eftertænksomhed.” Birgitte ville skabe gode rammer for det samvær, som opstår når man strikker sammen. Derfor valgte hun at stable Garncafé Madsine på benene - et sted hun beskriver som en blanding mellem en garnbutik, en café og en kursusvirksomhed.

Fra mulige konkurrenter til gode kammerater

Men der var allerede et andet tilbud om strikkekurser i byen hos foreningen FOKUS Folkeoplysning. Det kunne være blevet til en konkurrence om priser, kurser og tilmeldinger, men i stedet gik det i en helt anden retning. Kun to måneder efter Garncafé Madsine slog dørene op for første gang, ringede Hanne Tambo fra FOKUS Folkeoplysning til Birgitte, og spurgte om de ikke skulle lave en festival sammen. ”Mærkeligt hun ikke opfatter mig som en træls en, der hugger deres kunder,” tænkte Birgitte. Men hun tog imod den fremstrakte hånd, og det blev kimen til festivalen Fiberfryds opståen. Marianne Ochwat, ejer af Tille’s Værksted for håndarbejde, kom også med på holdet, og sammen gik Birgitte, Hanne og Marianne i gang med at planlægge den første Fiberfryd.

Fiberfryds (nødvendige) samarbejdspartnere

Festivalen har nu to år på bagen. I 2018 var der 150 glade deltagere. ”Det må have været dyrt,” tænker du måske. Der er ingen tvivl om, at det kræver hårdt arbejde, at stable sådan en festival på benene. ”Det kommer ikke af sig selv,” sagde Birgitte gentagende gange. Men det er faktisk ikke noget, som behøver være særligt dyrt. På workshopdagen viste Birgitte os en lang liste af opgaver ifm. festivalen, som blev løst gratis af festivalens samarbejdspartnere. De fik et reklamebureau, en designer, det lokale kulturråd, ti frivillige og en fotograf med på holdet som frivillige. De skaffede sponsorater, så alle deltagerne kunne få en gratis goodiebag med hjem. De fik gratis yogaundervisning af en håndfuld spirende aspiranter, og udbredte kendskabet til festivalen på Facebook og Instagram.

Det kan være rart med et stort budget, når man skal stable en ny aktivitet eller begivenhed på benene, men Fiberfryd er et levende eksempel på, at man også kan komme rigtig langt ved at mestre kunsten at danne partnerskaber.

”Vi kunne ikke have gjort det hver for sig”

Hverken FOKUS Folkeoplysning og Birgitte eller kunne have skabt festivalen Fiberfryd uden den andens hjælp. ”Vi har brug for hinanden og de kompetencer, vi hver især kan komme med,” understreger Birgitte. Men hvor kan jeres forening starte, for at stable gode samarbejder på benene med de rette partnere? Her er fem råd som er baseret på Birgittes erfaringer med partnerskaber:

  1. Start med visionen
    Hvilket projekt kunne I tænke jer at lave? Hvorfor vil I netop lave det? Vær helt skarpe på, hvad der driver jer. Så kan visionen lettere smitte jeres potentielle samarbejdspartnere.

  2. Hvem mangler I på holdet?
    Tag en snak om, hvilke kompetencer jeres forening allerede har, og hvilke I mangler, for at lykkes med projektet. Når det står klart, skal I overveje hvilke personer virksomheder eller organisationer, I gerne vil have med på holdet.

  3. Frimodighed og samtale
    Vær frimodig og tag kontakt til dem, I gerne vil samarbejde med. Inviter på en uformel snak og en kop kaffe. Vær helt tydelige på, hvad jeres idé er, hvorfor I gerne vil føre den ud i livet, og hvilken rolle jeres ønskede samarbejdspartner vil kunne udfylde i projektet.

  4. Afstem forventninger og arbejdsfordeling – Når I får en partner ombord, er det enormt vigtigt at starte med at afstemme forventningerne til projektet. Lav klare aftaler om, hvem der skal gøre hvad. Juster ambitionerne for projektet, så de passer til de ressourcer, I tilsammen har at give af.

  5. Skriv ned – Skriv alle jeres aftaler ned sort på hvidt. Så kan I løbende vende tilbage til dokumentet, hvis I bliver i tvivl eller uenige om, hvem der skulle gøre hvad og hvordan.

 

Søg Lokalforeningspuljen

I år råder Fora over en ekstraordinær stor pulje. Det er helt oplagt at søge penge til projekter med nye samarbejdspartnere, da puljen er målrettet projekter som udvikler jeres forening. Læs mere om puljen og find ansøgningsskemaet på Foras intranet.

Hvis I har behov for sparring, må I endelig kontakte os her på sekretariatet.


VIL DU VIDE MERE:

Konsulent

Laura Nielsen
E-mail: laura@fora.dk
Direkte telefon: 36 93 26 22